Jak zorganizować przyjęcie w restauracji?

Jak zorganizować przyjęcie w restauracji?

Stałam niedawno w kolejce w supermarkecie gdzie Pani przede mną kupiła kilkanaście kilogramów kaczki. Kasjerka z usmiechem zapytała: "urządza Pani komunię?" Na to kupująca z wielką złością oznajmiła: "25tą rocznicę ślubu. Nic tylko sam stres - i to nie z powodu długoletniego małżenstwa z moim starym, który proszę pani, wcale nie jest najłatwiejszą osobą do współżycia! Oj droga klientko - 25 lat małżeństwa jest się czym pochwalić. Ale proszę się już więcej takimi rzeczami nie stresować i na Złote Gody zapraszam do restauracji... Niech inni sie stresują za Panią a Pani niech dba o zdrowie i urodę :-)

Coraz więcej Polaków decyduje się na uroczystość w restauracji ale dużo nadal nie wie od czego zacząć takie planowanie i na co zwrócić uwagę. Z racji tego, że organizujemy bardzo dużo przeróżnych imprez, tym razem chciałam się podzielić naszymi radami jak zorganizować niezapomniane przyjęcie w restauracji.

1. Zacznij od listy gości
Po pierwsze: ilość gośći zadecyduje o cenie od osoby jaką zaproponuje restauracja. Im więcej gości tym ta cena powinna być niższa. Oczywiście chodzi tu o przedziały (na przykład od 20 osób cena podlega zniżce).
Po drugie: wiedząc kogo chcesz zaprosić będziesz wiedział w której restauracji twoi goście będą się najlepiej czuli. Jeżeli zaprosisz dużo dzieci - restauracja powinna mieć kącik zabaw lub ogródek do biegania bo dzieci nie wysiedzą spokojnie. Jeżeli twoi goście mają alergie/nietolerancje/preferencje zapytaj się czy ta restauracja może zaproponować odpowiednie dania. O wyobrze menu napewno będziecie dużo dyskutować ale warto na początku zadać to pytanie.
Po trzecie: jeżeli goście muszą dojechać będziesz musiał wybrać miejsce z parkingiem lub dobrze połączone przez transport miejski, a nawet w pobliżu hoteli.
Po czwarte: dopiero po zrobieniu listy gości będziesz wiedział jaki masz budżet od osoby.

2. Budżet i wybór menu
Znając listę gości oraz budżet od osoby restauracji łatwiej będzie zaoferować odpowiednie menu. Warto posłuchać ich rad ponieważ są od tego specjalistami i z doświadczenia wiedzą, co się sprawdza a co nie. Ale oczywiście, jeżeli koniecznie chcesz rosół a doradza ci się "krem ziemniaczany z chmurką chrzanową i chipsem z rzodkiewki" to wybierz rosół. Restauracja jest po to aby ci dorardzić a nie zmusić cię do czegoś czego nie lubisz.
Mogę podać przykład takiego naszego doświadczenia jeśli chodzi o przekąski: lubimy śledzie, galaretki czy pasty. Ale te dania trzeba jeść na talerzyku, nożem i widelcem, dlatego trudniej się przesiąść gdy przyjęcie się robi lużniejsze. Niektórym gościom dlatego proponujemy przekąski które mogą jeść rękami - kabanoski, koreczki serowe, koreczki śledziowe, itd. Dlatego często radzimy gościom część przekąsek "talerzykowych" a część "ręcznych"
W wyborze menu zapytaj się o wersje dla dzieci, dla gości wegetariańskich lub z nietoleranjami pokarmowymi aby każdy z twoich gości czuł się doceniony.
Bardzo ważnym jest aby dokładnie zapytać się co wliczone jest w cenę:
- dekoracje sali?- oprawa muzyczna?
- miejsce zabaw dla dzieci?
- alkohol? jeżeli jest on we własnym zakresie - czy trzeba zapłacić tak zwane korkowe? Czy są specjalne zniżki?
- ciasto/desery?
- jakich dodatkowych kosztów można się spodziewać?

3. Szczegóły uroczystości
Zapytaj w jaki sposób można usawić stoły: jeden długi czy dwa krótsze? osobne dla dzieci? osobny stół na ciasto i desery?
Dekoracje nadają odpowiedni nastrój każdemu przyjęciu i sprawiają że każde przyjęcie w danej restauracji jest inne. Zapytaj jakie dekoracje może zaoferować ci restauracja: począwszy od obrusów, serwet, dodatków czy kwiatów. W Antice dzielimy się pasją do dekoracji i oferujemy wiele różnych motywów, na przykład elegancki złoty (białe obrusy, złote bieżniki, wysokie kandelabry, złote rozety); elegancki biały (białe obrusy i serwety, białe światełka i kokardy, białe kwiaty, wysokie świece); zabawne kolorowe (balony, papierowe kulki, wesołe światełka, kolorowe tiule).
Zapytaj też o muzykę - napewno będzie grała w tle ale jeżeli zależy ci aby przynieść swoje płyty to zapytaj. Czy można wyznaczyć miejsce do tańczenia?
Jeśli chcesz pokazać slajd zdjęć - tak jak Państwo którzy organizowali u nas obiad z okacji 50 lat ślubu - zapytaj się czy projektor jest w cenie czy za dodatkową opłatą (od razu mówię, u nas za darmo).
Ustal ile będzie trwało twoje przyjęcie. Czy chcesz mieć przerwę przed deserem? A może przed zakąskami gdy goście trochę zgłodnieją? Warto to przedyskutować aby kuchnia i kelnerzy odpowiednio się przygotowali.

4. Dodatkowa rozrywka
Tak jak pisałam powyżej - nie zapominaj o dzieciach! Znudzone dzieci to zdenerwowani rodzice. Jest wiele opcji - dużo restauracji ma kąciki zabaw lub ogrody z huśtawkami czy trampoliną. W Antice dodatkowo mamy łóżeczka turystyczne które możemy udostępnić i ustawić w najbardziej cichej części naszej sali.
Niektóre restauracje współpracują z DJem - na przykład w Antice koszt wynajęcia DJa do gry lub karaoke to 100zł za godzinę. Coraz bardziej popularne są też Fotobudki, animatorzy dla dzieci czy dmuchane zamki w ogrodzie! Na szczęście wszystko to możemy Państwu zorganizować.

5. Końcowe uwagi
Niedawno natknęłam się na taki tekst: "Podczas przygotowywania przyjęcia musimy pomyśleć o tym jako o wielkim wyzwaniu. (...) Zwykle organizując taką imprezę jesteśmy odpowiedzialni za stworzenie niebanalnej atmosfery, która doda polotu całemu wydarzeniu. Ważne, żeby umieć uniknąć wpadek w trakcie i podejść z odpowiednim dystansem do wszystkich czynności."
My Polacy najczęściej wyprawiamy przyjęcia dla rodziny a nie imprezę Otwarcia Igrzysk Olimpijskich (do której ewentualnie ten cytat mógłby się jakoś odnieść) - i jak tu nie uniknąć wpadek?! Wpadki dodają imprezie charakteru, wrażeń, śmiechu i wspomnień. Jak najbardziej są częścią urodzin czy wesela które pamięta się latami! Oczywiście my takie wpadki delegujemy naszym gościom :-)

Ale co najważniejsze: otóż ja uważam, że idealne przyjęcie jest przyjemnością a nie wyzwaniem. Jeżeli jakiś element organizacji wyjątkowo cię stresuje - daj o tym znać restauracji bo napewno pomoże. Lady Elizabeth, naczelna koordynatorka imprez Królowej Elżbiety twierdzi, że przyjęcie ze stołem zastawionym winem, makaronem i kiełbaskami może być tak samo udane jak to z drogim szampanem, kawiorem, ostrygami i homarem - o dobrym przyjęciu wcale nie decydują wystawne potrawy, tylko ludzie, którzy się na bankiecie zjawią." Dlatego my w Antice życzymy Państwu przede wszystkim wspaniałych gości!

Pozdrawiam i zapraszam,

Ola Girling