Atrakcje Kudowy-Zdrój, Gór Stołowych i okolic
Obcowanie z naturą jako lek na lęki, depresję, stres
W Japonii ćwiczy się coś, co nazywa się kąpielami w lesie lub shinrin-yoku. Shinrin po japońsku oznacza „las”, a yoku oznacza „kąpiel”. Tak więc shinrin-yoku oznacza kąpiel w leśnej atmosferze, czyli obcowanie z lasem naszymi zmysłami. Odgłosy lasu, zapach drzew, światło słoneczne przebijające się przez liście, świeże, czyste powietrze – te rzeczy dają nam poczucie komfortu. Łagodzą stres i zmartwienia, pomagają nam się zrelaksować i jaśniej myśleć. Przebywanie na łonie natury może przywrócić nam nastrój, przywrócić nam energię i witalność, odświeżyć i odmłodzić. To nie są ćwiczenia, wędrówki czy jogging. To po prostu przebywanie w naturze, łączenie się z nią poprzez nasze zmysły wzroku, słuchu, smaku, węchu i dotyku. Shinrin-yoku jest jak most. Otwierając nasze zmysły, wypełnia lukę między nami a światem przyrody. Przewiduje się, że do 2050 roku 66% światowej populacji będzie mieszkać w miastach. Według badań sponsorowanych przez Agencję Ochrony Środowiska, przeciętny Amerykanin spędza 93% swojego czasu w pomieszczeniach Ale dobrą wiadomością jest to, że nawet niewielka ilość czasu na łonie natury może mieć wpływ na nasze zdrowie. Dwugodzinna kąpiel w lesie pomoże ci odłączyć się od technologii i zwolnić tempo. Wprowadzi Cię w teraźniejszość, odstresuje i zrelaksuje. Liczne badania wykazały, że shinrin-yoku ma realne korzyści zdrowotne.
Najpierw znajdź miejsce.Nie potrzebujesz żadnych urządzeń. Podążaj za nosem. I nie spiesz się. Nie ma znaczenia, jeśli nigdzie nie dojdziesz. Nigdzie nie idziesz. Rozkoszujesz się dźwiękami, zapachami i widokami natury i wpuszczasz las. Spójrz na różne zielenie drzew i światło słoneczne przesączające się przez gałęzie. Poczuj zapach lasu i wdychaj naturalną aromaterapię fitoncydów. Poczuj świeżość powietrza, biorąc głęboki oddech. Połóż ręce na pniu drzewa. Zanurz palce u rąk i nóg w strumieniu. Połóż się na ziemi.
Ponad 400 badań wykazało związek między spędzaniem czasu na łonie natury a lepszym zdrowiem, w tym zdrowszą wagą, niższym poziomem stresu, lepszym wzrokiem i silniejszym układem odpornościowym. W sierpniu czasopismo Frontiers in Psychology opublikowało 138-stronicowy e-book dokumentujący dziesiątki badań łączących przebywanie na zewnątrz z lepszym uczeniem się i rozwojem poznawczym wśród dzieci. Na zewnątrz dzieci mogą być najbardziej sobą. Jest coś w otwartych przestrzeniach zewnętrznych, gdzie jest mniej reguł i ograniczeń, co jest dla nich ekscytujące – forma eskapizmu. Poczucie wolności wyniesione z zabawy na dworze i biegania bez ograniczeń przynosi szczęście, z którym trudno konkurować. Badania wykazały również, że dzieci, które spędzają więcej czasu na świeżym powietrzu, rzadziej rozwijają krótkowzroczność, co jest coraz większym problemem w erze cyfrowej. I są narażone na bardziej przyjazne bakterie, które mogą odgrywać rolę w długoterminowym wzmacnianiu funkcji odpornościowych.
W październiku 2021, Cambridge University opublikowało wyniki badań, które potwierdziły, że dzieci, które zwiększyły swój związek z naturą podczas lockdownu COVID-19, miały niższy poziom problemów behawioralnych i emocjonalnych. Prawie dwie trzecie rodziców zgłosiło zmianę w związku swojego dziecka z naturą podczas lockdownu, podczas gdy jedna trzecia dzieci, których związek z naturą uległ zmniejszeniu, wykazywała zwiększone problemy – albo poprzez „odreagowanie”, albo przez zwiększony smutek lub niepokój. Wyniki wzmacniają argumenty za naturą jako tanim sposobem wsparcia zdrowia psychicznego dzieci i sugerują, że należy dołożyć większych starań, aby wspierać dzieci w kontakcie z naturą – zarówno w domu, jak i w szkole. Te badania ujawniły szeroki zakres sposobów, w jakie rodzice mogą pomóc dzieciom w lepszym kontakcie z naturą. Dla niektórych może to być trochę zniechęcające, ale nie musi to być biwakowanie w lesie i poszukiwanie jedzenia – to naprawdę może być tak proste, jak spacer w lesie lub siedzenie na zewnątrz w parku przez dziesięć minut dziennie .
Aby bez wysiłku wspierać naukę i rozwój dzieci, wystarczy spojrzeć na możliwości, jakie daje plener, zarówno dzięki zasobom dostarczonym przez dyrektorkę, jak i zasobom dostarczanym przez naturę. To środowisko niesie ze sobą matematykę natury: piękno kształtu, symetrii, koloru, klasyfikacji, porządku, wzorów i ilości. To bezpośrednio wspiera opis matematycznego umysłu Marii Montessori: impuls do wytworzenia porządku z nieporządku. Dr Montessori zapożyczyła to zdanie z prac Blaise'a Pascala, francuskiego filozofa i matematyka, zauważając, że „powiedział, że umysł człowieka jest z natury matematyczny, a wiedza i postęp pochodzą z dokładnej obserwacji”. (Montessori, 1988, s.169). Montessori opisała go jako umysł, który ma spontaniczną zdolność do organizowania, klasyfikowania i określania ilościowego wzorców i relacji w kontekście codziennych doświadczeń. Uznała, że cechy matematycznego umysłu, ładu – obserwacji, precyzji i wyobraźni – można wyostrzyć dzięki starannej pielęgnacji, a natura dostarcza nam do tego środków. Umysł matematyczny jest aktywny w małym dziecku od samego początku: „u naszych maleńkich dzieci dowody matematycznego skłonności ujawniają się na wiele uderzających i spontanicznych sposobów” (Montessori, 1988, s. 169). Doświadczenia, które zapewniamy, wspierając Umysł Matematyczny na pierwszej płaszczyźnie rozwoju, pomagają budować fundamenty, na których zbudowana zostanie cała późniejsza nauka wraz z postępem rozwoju dziecka. Jesteśmy ciekawskimi stworzeniami: ciekawość popycha nas do eksploracji wszystkich typów i zrozumienia otaczającego nas świata we wszystkich jego aspektach. To stymuluje podstawowe pytania, takie jak dlaczego, jak, kiedy i co, i jest to ciekawość, którą musimy przyjąć, ponieważ jest to podstawa kreatywnego uczenia się matematyki. Takie pytania podsycają naukowe dociekania, ciągłe poszukiwanie nowej, dokładniejszej lub pełniejszej wiedzy. Dzieci w naturalny sposób wykorzystują myślenie matematyczne i uczą się umiejętności matematycznych w ramach swoich doświadczeń na świeżym powietrzu. Będą liczyć, mierzyć, badać kształty i rozwijać pomysły matematyczne poprzez swoją wyobraźnię i twórczą zabawę. Powinniśmy rozpoznać matematyczny potencjał środowiska na świeżym powietrzu, aby dzieci mogły odkrywać rzeczy dotyczące kształtu, odległości i miar poprzez aktywność fizyczną – po prostu rozejrzyj się za bogactwem „matematycznych” zasobów, z których dzieci mogą się naprawdę zainspirować.
Lato, wakcacje, są już za nami, ale natura nadal jest wokół nas. Nie na darmo powtarzamy "piękna polska jesień" - kolorowe drzewa, szelest liści, świeże powietrze potrafią ukoić nasze nerwy. Jest to idealny moment aby wyrobić zdrowy nawyk kontaktu z naturą. Zapamiętajmy to uczucie szczęścia i radości, jakie dają nam spacery, górskie wędrówki czy jazda rowerem. Zaplanujcie sobie regularne weekendy za miastem czy krótkie wycieczki po waszej okolicy. Zmieńcie przerwę na lunch na 20 minutowy spacer. "Nie mam czasu" nie powinno być wymówką - nasze zdrowie, dobre samopoczucie, radość życia jest w końcu naszym priorytetem i dlatego priorytetowo trzeba traktować poświęcany na to czas. Pamiętajcie, że warto pokazać dzieciom, jak można korzystać z natury i jak może ona pomóc z radzeniem sobie z codziennymi stresami.
O kąpielach w lesie napisała dr Qing Li "Jak drzewa mogą pomóc w znalezieniu zdrowia i szczęścia", 2018
Interesujące? Zapraszamy na profil "Czekamy Na Was W Kudowie" na portalu Facebook gdzie znajdą Państwo więcej informacji na temat naszej okolicy